Pitná voda a její kvalita
Jaká je tvrdost pitné vody z kohoutku?
Tvrdost vody znamená množství vápníku a hořčíku obsaženého ve vodě. Ze zdravotního hlediska je optimální koncentrace 2 – 3,5 mmol/l. V oblasti provozované Vodakvou se k výrobě pitné vody využívá spíše povrchová voda, proto je i dodávaná pitná voda na většině území měkká. Jaká je tvrdost vody ve Vaší obci zjistíte zde.
Můžu pít bez obav pitnou vodu z kohoutku?
Požadavky na zdravotní nezávadnost a čistotu pitné vody jsou stanoveny hygienickými limity mikrobiologických, biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů. Tyto limity jsou upraveny platným prováděcím právním předpisem, nebo jsou povoleny či určeny příslušným orgánem ochrany veřejného zdraví. Kontroly kvality pitné vody na úpravnách a v rozvodné síti provádí akreditovaná laboratoř Vodakvy v pravidelných intervalech, kromě laboratoře kontroluje nezávadnost pitné vody i krajská hygienická stanice.
Vodakva zaručuje dodávku kvalitní pitné vody až do objektu. Tato kvalita se může změnit při dlouhodobé stagnaci ve vnitřních rozvodech. Před jejím používáním je tedy dobré odpustit trochu studené vody a zkontrolovat, zda je dostatečně chladná, čirá a jiskrnná. Takovou vodu můžete bez obav pít.
Proč se přidává do pitné vody chlór?
Chlór se přidává do vody pro dezinfekci. Jeho úloha je preventivní, zabraňuje rozmnožení nežádoucích bakterií a mikrobů v rozvodné síti. Maximální zbytková koncentrace chlóru ve vodovodní síti je 0,3 mg/l. Obsah chlóru v této koncentraci není v žádném případě toxický ani zdraví nebezpečný, naopak jeho přítomnost v pitné vodě zaručí její bakteriologickou nezávadnost.
Proč se někdy stane, že má voda bílé nebo rezavohnědé zabarvení a je to nebezpečné?
Bílé (mléčné) zabarvení vody je způsobeno tím, že se smíchá voda se vzduchem. K tomu může dojít například v čerpacích stanicích. Bílé zabarvení vody nemá v žádném případě vliv na její kvalitu. Stačí nechat vodu několik minut odstát a vzduch z ní postupně vyprchá, až bude opět čirá. Pokud máte na vodovodním kohoutku instalováno sítko, dbejte na jeho pravidelné čištění.
Při manipulacích na vodovodní síti nebo při dlouhodobé stagnaci vody ve vnitřních rozvodech může dojít k uvolnění usazenin v potrubí a voda z kohoutku pak může mít rezavohnědou barvu. Takto zabarvená voda není zdravotně závadná, nechte ji z kohoutku odtéct, dokud není opět čirá.
Je pitná voda z kohoutku vhodná i pro kojence?
Pitná voda dodávaná Vodakvou je na většině provozovaného území vhodná i pro kojence. O jejím použití se poraďte s dětským lékařem. Chcete - li vědět, zda voda z kohoutku v místě Vašeho bydliště splňuje parametry doporučené pro kojeneckou vodu, zašlete prosím dotaz s uvedením adresy Vašeho bydliště, na
Kde se dozvím více o kvalitě pitné vody?
Kvalita pitné vody je definována Zákonem o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb. a vyhláškou Ministerstva zdravotnictví č. 252/2004 Sb., ve znění vyhlášky 187/2005, kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody. Na svých internetových stránkách uveřejňuje Vodakva průměrné výsledky chemických a biologických rozborů upravené vody na největších úpravnách. Informace o kvalitě dodávané pitné vody získáte na centrálním dispečinku Vodakvy. Můžete se obrátit i na příslušnou krajskou hygienickou stanici.
Voda z veřejného vodovodu nepotřebuje domácí filtraci!
Co jsou domácí vodní filtry a jak fungují?
V posledních desetiletích se na trhu objevilo množství zařízení na (do)úpravu pitné vody přímo v domácnostech, tzv. domácí vodní filtry. Umisťují se přímo na vodovodní baterii či pod dřez, nebo kapacitnější na vstup vodovodního potrubí do objektu. Tato zařízení pracují na různých principech, ať už se jedná o mechanickou filtraci, adsorpci na aktivním uhlí, iontovou výměnu, dále pak adsorpci na médiích na bázi železa, případně reverzní osmózu aj. Většinou však kombinují více těchto způsobů. I při využití domácích filtrů pro úpravu vody z veřejného vodovodu dochází k jejich zanášení či změně barvy a to z toho důvodu, že se na nich zachytávají látky běžně přítomné ve zdravotně nezávadné pitné vodě.
Je nutné používat domácí filtry, pokud je nemovitost napojená na veřejný vodovod?
Kvalita pitné vody dodávané společností Vodárny a kanalizace Karlovy Vary (Vodakva) plně odpovídá českým legislativním požadavkům i evropským standardům. Vodakva, pod dohledem hygienických stanic, pravidelně kontroluje kvalitu vody od její úpravy až ke konečnému spotřebiteli, a to z hlediska fyzikálně-chemického i mikrobiologického. Voda dodávaná do veřejné vodovodní sítě je zcela nezávadná, bezpečná a nepotřebuje žádné další úpravy ani dodatečnou filtraci v domácnostech. Pokusy tuto vodu dále vylepšovat vlastní úpravou mohou naopak vést ke zhoršení její kvality.
Jaká jsou rizika využití domácích vodních filtrů?
Všechna zařízení domácích filtrů vyžadují pravidelnou údržbu, například proplachování, výměny filtračních vložek, čištění povrchu nádoby filtru apod. (dle návodu k použití). Při nesprávné údržbě může dojít k nárůstu bakterií ve filtru, i patogenních, což představuje zdravotní riziko. Dalším rizikovým faktorem pro kontaminaci filtru pak může být vlhko, teplo, delší stagnace vody apod. Některé filtrační náplně jsou ošetřeny impregnací stříbrem a může pak docházet k jeho uvolňování do filtrované vody. Zcela se nedoporučují filtry fungující na principu reverzní osmózy, které z vody odstraňují minerály potřebné pro lidské tělo. Nepoužívejte ani magnetickou nebo elektromagnetickou úpravu pitné vody pro snížení vápenných usazenin v potrubí, tato metoda je v ČR povolena pouze na úpravu teplé vody.
Pokud zvažujete pořízení domácího vodního filtru, seznamte se nejdříve s podrobným materiálem k problematice domácí úpravy pitné vody, vydaným Státním zdravotním ústavem.
Vodakva plně garantuje kvalitu a nezávadnost pitné vody dodávané do veřejného vodovodu. V případě jakýchkoli problémů s kvalitou pitné vody, změnou chuti, zákalem apod., se obracejte přímo na Vodakvu, jejíž zaměstnanci jsou 24 hodin denně připraveni tyto problémy, které mohou vzniknout z různých důvodů, neprodleně řešit. Nezapomeňte také řádně pečovat o vnitřní vodovod (za ten je odpovědný majitel objektu), jehož stav může rovněž ovlivnit výslednou kvalitu vody z kohoutku.
Kam nahlásit poruchu, problémy s kvalitou vody, tlakem apod?
Volejte dispečink 24 hodin denně na tel. 800 101 047 (bezplatné volání) nebo využijte tento online formulář.